عنوان مقاله
     تاریخ و زمان درج     1395/06/25     11:40:38 انتشار این فایل

بافته های داری و زیراندازها

بافته های داری و زیراندازها

به هنر هایی گفته می شود که با استفاده از الیاف طبیعی مانند : پشم ، پنبه و یا ابریشم پرتاب برای تار و از نخ پنبه ای ، پشم و یا ابریشم کم تاب و ... که با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی شده و پس از چله دوانی بر روی دار های افقی و عمودی به شیوه گره زنی یا پود پیچی یا ساده و زیر و رو با استفاده از نقشه پارچه بافی ، نقشها صرفاً توسط پود به وجود می آید .

معمولا از روی نقوش و رنگ های بکار رفته می توان محل تولید و بافت را تعیین نمود .

این بافته ها در انواع قالی ، گلیم ، گبه ، قالیچه ، چنته ، خورجین ، انواع زیلو و ... تولید می شوند .

این هنر شامل رشته های زیر می باشد :

- پلاس بافی

- زیلو بافی

- قالی بافی ( گبه ، گل برجسته ، خرسک ، دورویه ، نمکدان بافی و چنته )

- گلیم ( گل برجسته ، ورنی ، شیریکی پیچ ، سفره کردی ، مفرش ، مسند ، دورو ، ساده ، سوزنی ، رند )

- اجاق قراقی

- جل اسب

- خورجین بافی

- سرانداز بافی

- نمد مالی

پلاس بافی :

پلاس بافته ای ضخیم و خشن از موی بز است که برای چادر ، خیمه ، زیر اندار و مانند آن به کار می رود . در بافت پلاس گاهی برای پود از نوار های باریک پارچه ای استفاده می کنند .

زیلو بافی :

زیلو نوعی کف پوش است که از الیاف پنبه ای و به صورت دورو بافته می شود . نقوش زیلو عمدتا هندسی و تزئینی هستند .

قالی بافی :

قالی زیر انداز پرز داری است که با استفاده  از ابریشم ، پنبه ، پشم ، کرک و . . . . در مناطق مختلف با استفاده از طرح ها و نقوش سنتی منطبق با آداب و رسوم هر منطقه تولید می گردد . که متناسب با مواد اولیه تولید ، طرح و نقش و نوع بافت به نام های گبه ، گل برجسته ، خرسک ، دورویه ، . . . نامیده می شود .

گلیم :

گلیم نوعی فرش بدون پرز است با نخ پشمی یا پنبه ای و ابریشمی که برای زیر انداز و یا تزئین بکار می رود . نقوش در گلیم با عبور دادن پرز های رنگی از بین تارها نقش می بندند . این نقوش غالباً بصورت هندسی و انتزاعی می باشند . در مناطق مختلف با توجه به نوع بافت و مواد اولیه به نام های گوناگون گل برجسته ، ورنی ، شیریکی پیچ ، سفره کردی ، مفرش ، مسند ، دورو ، ساده ، سوزنی ، رند و . . . نامیده می شود .

اجاق قراقی :

بافت رو فرشی که در مقابل بخاری یا زیر منقل پهن می کنند تا فرش اصلی از گزند آتش دور بماند . نقوش آن هندسی و ذهنی باف و جنس آن از پشم است .

جل اسب :

جل اسب به منظور تزئینات اسب و شتر تهیه می شود . همچنین برای گرم نگاهداشتن و گرفتن عرق حیوان مورد استفاده دارد . برای تولید جَل ، از تکنیک بافت قالی ، گلیم وجاجیم استفاده می شود .

خورجین بافی :

خورجین عموماً از پشم های تابیده رنگی ، نخ پنبه ای و گاهی موی بز تولید می شود به صورت دو کیسه چسبیده به هم که از دو سوی چهارپا ، دوچرخه و مانند آن یا از شانه آویزان می کنند و بار یا توشه در آن می گذارند . در اکثر مناطق روستایی و عشایری بافته می شود .

سرانداز بافی :

سرانداز ، کناره یا قالیچه ای است که در انتهای اتاق و عمود بر فرش های دیگر پهن می کنند یا فضا های خالی کنار فرش های دیگر را می پوشانند تا اطراف قالی در اثر تردد سائیده نشود . تکنیک بافت ، طرح ، نقشه ، رنگبندی و مواد اولیه آن مانند قالی است .

نمد مالی :

نمد از کنار هم قرار گرفتن الیاف پشمی که طی مراحی حلاجی ، لوله کردن و مالیدن آن با کمک رطوبت تولید می شود . از نمد برای تهیه کلاه نمدی ، پالتو نمدی ، نمد زیر انداز و . . . استفاده می شود .

 

 

اطلاعات بیشتری درباره پوشاک سنتی ایران کسب نمایید                                                                              

بازگشت

بافته های داری و زیرانداز ها

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران
نام:  
ایمیل:  
متن دیدگاه:

 
کانال تلگرام فروشگاه اینترنتی شُوال